mandag den 7. september 2015

Ishavstang på ½ fiberbolle med ost, mør laks og peberrod ♥


Da jeg stod og skulle lave den her
brunch til mig selv, spurgte jeg
min mave: "Skal jeg bruge
hele fiberbollen eller kun
den halve"? Maven
svarede: "Nøjs
med den halve".
Det gjorde jeg så,
da jeg efterhånden
er ved at blive en smule
klog på, hvor meget
mæthedsværdi, der er
i spiselig tang.
Jeg kan ikke garantere,
at det i alle tilfælde mætter
lige så godt, men jeg kan
heller ikke garantere,
at det modsatte er
tilfældet.
Da konen og jeg
forsøgte os med for
første gang for 10 år
siden, var reaktionen
for os begge: UPS ...
det er da utroligt
som det mætter.
Derfor kan det
jo godt foregå
anderledes
i andre gode
tilfælde.
Jeg synes
bare, jeg har
grund til at foreslå,
det mætter ubegribeligt
meget. Og der er jo ingen
god grund til at smide
mad ud eller gemme
det til i morgen,
når først det
er færdigfremstillet.
Så er det jo ikke
frisk længere.
Sandheden i eget tilfælde er:
Det har mættet godt og
grundigt hele dagen.



Tangen der er brugt i opskriften
Det er de eneste hele stykker
af spiselig tang, der indgår
i Seagreens sortiment.
Seagreens skriver,
man kan både
tygge det direkte
fra dåsen, kværne det
eller opbløde lidt af det.
Jeg valgte at tage en
teskefuld og opbløde det
i 4 teskefulde lunkent vand.
Det svulmede op i løbet
af kun 4 minutter.
Ingen grund til at
blive forskrækket over
den opsvulmede Ishavstang ...
det danske ord for det ...
er slimet at røre ved
i opblødt tilstand.
Denne slim er velgørende
smagsløse sukkerstoffer,
der såvel opretholder
den sunde tarmflora
som tilvejebringer
en sund flora,
hvis den er
 usund, hvad
den oftest er.


De andre ingredienser i maden er
ARLA Unikas 
Gammelknas ...
rén gourmetost,
røget laks fra en af
de bedre norske
havdambrug
og peberrod.
Meget velsmagende,
meget velmættende,
meget lille måltid.
Det opblødte Ishavstang
kunne dog have været
brugt sammen med
mere end 117 andre
ingredienser.
Dette er blot én
anvendelsesmulighed
ud af uendeligt mange ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar