søndag den 29. november 2015

Smilende æg med Ishavstang og hvidløg dyrket i jord med komposteret Tang ♥


Allerede i 2010 blev jeg opmærksom
på tangtypen Ishavstang.
Den vokser ikke i indre dansk Hav.
Det er der for lidt næring til dér.
Jeg brugte oceaner af tid på
at søge efter adgang til den
gennem nogle år.
En samisk blog gjorde
mig opmærksom på,
jeg ville kunne finde den
i Norge. Først i midsommeren
2013 kom jeg tæt nok på den
til at kunne plukke den selv.
Det var under besøg hos
Billedkunstneren
i hendes familie sommerhus
i yderste skærgård på
højde med Bergen.
Dét, der drager mig,
er Ishavstangens
meget høje næringsindhold
og dens unikke skønhed.
Det er en meget lille
tangtype, men ved
lavvande kan man
de rigtige steder
nemt komme til
at plukke den.
Siden hen er jeg blevet
klogere på den.
I dag behøver
jeg ikke at rejse
til Norge for at
anskaffe mig den.
Den vokser også
ved øgruppen
Hebriderne
nordvest for
Skotland.
Der bliver den plukket
og tørret og pakket
på nydelig dåse.

Seagreens har givet
produktet navnet
Det kan være det
samme ... for det er
Ishavstang ♥


Det kan bruges direkte fra dåsen,
da det er nemt tyggeligt.
Det kan også blødes op
i koldt vand som
jeg her har gjort.
Så har jeg sådan
set bare "plantet"
et lille fed hvidløg
hjemmedyrket
i muld med
komposteret Tang
i smilende æg
og anrettet
Ishavstang
oven på.


Det var så min
brunch i
dag
♥ ♥ ♥


Ingen kommentarer:

Send en kommentar