søndag den 1. maj 2016

Kan maden være en naturlig lykkepille?


For nylig har jeg lært Kimchi
at kende. Det er det orange
på billedet. Fermenteret
kinakål krydret med chili.
Koreanerne spiser det dagligt
som tilbehør til alt muligt.
Det er en god idé,
for det er guf til den
sunde tarmflora.
Det kan købes i
asiatiske butikker,
men man kan også
Oven på kimchien
har jeg anrettet
en lille teskefuld
opblødt granuleret
Det ser ud af mere end
en teskefuld.
Det er fordi
det er opblødt.
Jeg har også krydret
med lidt flagesalt.
Buletangen virker
regulerende på
tarmfloraen.
Skadevoldende
bakterier gøres
hamløse og de
velgørende
bakterier
styrkes.
Der er ret meget
tryptofan i
Buletang.
I en toptunet
tarmflora,
som min,
omdannes
tryptofanen
nærmest
øjeblikkeligt
til serotonin,
dopamin og
endorfin.
Jeg bliver høj
af det og er
ikke bleg
for at sige,
jeg er
afhængig.
♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar